יום ד', כט’ באלול תשע”ז
דף הבית מבט אל החודש הנהגת ההורים חברת הילדים גלריית תמונות מרחבי כיתות
מרחב מקצועות ספריה אינטרנט בטוח חדר מורים יצירת קשר פינת היועצת פדגוגיה איכותית
 
 

בית ספר אלונים: אדם, חברה, סביבה. נכתב על ידי ועדת סביבה בשיתוף קהילת בית הספר מעבר רחוק לעתיד ירוק תכנית העשרה בית ספרית למימוש חזון בית הספר ''... רק בשילוב של שלושת הדברים: לקבל כראוי, לחדש כראוי, למסור כראוי ישנה אפשרות של רציפות הדורות''. (זלמן שזר) העבר, הווה והעתיד אינם שלושה פרקים בחייו של אדם, בחייו של עם – אלו מתמזגים, צומחים זה מזה ומגדירים אותנו כאדם וכעם. תפקידנו כמחנכים וכהורים לסייע לתלמיד להכיר את עצמו, את החברה בה הוא חי ואת הסובב אותו. שאיפתנו היא לחנך תלמידים אוהבי אדם בעלי ערכים של אכפתיות, דאגה ונתינה אשר מעורבים, יוזמים ומשפיעים מטובם על הקהילה ועל הסביבה. הלימודים יתקיימו במרחב החקלאי אשר יוקם בטרסה התחתונה של בית הספר ויתבססו על למידה חווייתית ומעשירה. לקבל כראוי ... סיפור קורותיו של האדם הם הרפתקה מרתקת. האוצרות הטמונים מתחת לפני הקרקע מגלים עולם שלם של עם, משפחה ואדם בודד. ההיכרות עם העבר הקולקטיבי שלנו כעם, עם ההיסטוריה המשותפת לנו ועם אורחות חיי עמנו בימי קדם תיצור תחושת שייכות ואחריות של התלמיד לעמו, מולדתו ותרבותו ותאפשר את הרצף הבין דורי עליו דיבר זלמן שזר. במסגרת לימודי העבר : הקמה של בוסתן תנ''כי ללימוד וחיזוק המורשת כפי שבאה לידי ביטוי במקורות, לימוד על שבעת המינים וארבעת המינים, טרסות חקלאיות ובהם צמחי מרפא ותבלין, מטע זיתים , סוכת גפנים, בור מים, מאהל (כמקום התכנסות ברוח התקופה) וטאבון בליווי של מוצגים ארכיאולוגים מתאימים. לחדש כראוי.... תפקידנו בהווה כבית ספר סביבתי הוא לחנך לכבוד, לאהבה ולשמירה על הסביבה לא מתוך גישה תועלתנית המציבה את האדם כציר מרכזי אלא מתוך הבנה שהאדם הוא חלק קטן מעולם גדול ומופלא ובכוחם של התלמידים להיות מעורבים בעולם שסביבם ולחולל בו שינוי לטובה. במסגרת לימודי ההווה : הקמת גינת ירק וערוגות כיתתיות, מערכת לאיסוף מי גשמים ומי מזגנים, קומפוסטרים, מצפור ובו תיבות קינון ופינות האכלה, חוות פרפרים, מתקנים להפקת אנרגיה ירוקה, בקתת בוץ (משמשת כמקום התכנסות ודוגמא לבניה אקולוגית). למסור כראוי... ''אם הסביבה מספקת תנאים המנצלים כהלכה ובמידה הולמת את כשרונותיו של הבלתי מבוגר בהווה – יש בכך שקידה על תקנתו של העתיד, הצומח מתוך ההווה'' (דיואי, 1960). לא מתפקידנו לשקוד על העתיד. שאיפתנו ותפקידנו הם להעשיר את הידע ואת הנסיון של התלמידים , לעודד לאכפתיות ודאגה לזולת ולזמן להם הזדמנויות להתנסות במעורבות חברתית וקהילתית בהווה וכך להעביר הלאה את המסרים והערכים החשובים לכולנו. במסגרת העתיד: פיתוח פעילות של מד''צים בנושא סביבה (מדריכים צעירים רוכשים ידע ומיומנויות ומדריכים תלמידים צעירים יותר בבית הספר), פיתוח תכנית קשר עם הקהילה (עריכת סקרים שכונתיים בנושאי סביבה, פרסום דפי מידע והמלצות בנושאי סביבה שונים), טיפוח ואימוץ של הגבעות הדרומיות, תכנית ''קושרים קשרים'' עם הגנים (פעילויות אירוח והדרכה לאורך השנה של ילדי הגנים המזינים כחלק מתכנית המעברים). תכנית העשרה ''מעבר רחוק לעתיד ירוק''.docx